Search This Blog

Mase itu emas yeeeee...

Wednesday 21 January 2015

Berucap secara yakin uolsss

Hai kesayangan Danur semua!
Agak lama tidak menjenguk blog yang bersawan, berkutu bagai nehhh

And today I am going to motivate uolsssss…cehhh omputih uolssss..hahah…

Seperti tajuk di entry kali ni, danur nak kongsi tips nak berucap secara yakin…..
Danur pandai berucap kah???? Eyyyyy uolsss jangan terkejut dengan danur yeee…
Danur antara budak yang suka berucap kat depan tauuu…
Sometimes danur tersangatlah pelik sebab ada antara kawan kat kampus takut sampai nak ternangis tau..

TERKETAR? NERVOUS?
Itu antara lumrah manusia, even danur terketar and just let it be…tapi ada tips untuk kawan semua untuk berucap dan menangani masalah masalah di atas yeee…


1.       Preparing
Haaaaaa dekat sini anda perlulah tahu apa yang hendak anda ucap..Kegugupan boleh berlaku especially bila anda kehilangan idea semasa berucap…senang cerita lidah kelu melu gituu…
Jadi prepare nota atau buat key point apa yang hendak anda sampaikan.

2.       Research atau kajian
Tak semua orang suka buat research tapi anda perlu rajin rajinkan diri anda yeeeee..bagi danur, pengetahuan itu penting dan bagi cerminan tentang diri anda…berpengetahuan atau tidak?
Tapi dalam konteks ucapan ini, apabila anda buat research akan apa yang ingin anda ucap, automatik kawan semua akan jadi arif akan bidang dan pengetahuan itu jadi mudahkan anda untuk berhujah dan berucap.

3.       Appearance
Ada sesetengan orang tak suka berfesyen..opsss dekat sini danur tak suruh anda, andan dan anda untuk berfesyen ala-ala skirt merah, baju kuning dan berbelit shawl bagai..tapi cukuplah dengan berpakaian kemas dan yang penting anda selesa dengan pemakaian anda. Dan Danur percaya sangat apabila pakaian yang kita pakai selesa, kita akan rasa yakin dengan apa sahaja yang anda buat.

4.       Question and Answer
Dalam memberi pengucapan, pada akhir slot akan ada question dan answer nyaaaa…
Sesetengah orang yang mahir lagi bagus boleh menjawab secara slamber nya tapi berbeza dengan mereka yang tak mahir…..jadi sebelum berucap, anda perlulah buat nota dan mengagak apa soalan yang mungkin akan ditanya oleh audience pada anda…

5.       Nervous
Jika anda seorang yang tersangat nervous, memang nervous yang tak leh nak blah….
Danur sarangkan anda semua tarik nafas dalam dalam….dan mulakan dengan Bismillah…..
Sesetengah orang akan genggam sesuatu benda seperti batu atau pen bagi mengurangan rasa nervous itu, dan anda boleh cuba….

YAKIN KE TAK YAKIN?

Itu terserah pada diri anda untuk tentukan dan apabila anda sudah berusaha melakukan segala gala tips yang ada, seterusnya tawakkal sahajaaa…..

Segala tips yang danur bagi memang tak der kena mengena dengan yang hidup atau yang dah meninggal….tips ni danur bagi based on danur punya pengalaman….

And danur harapkan korang mampu buat yang terbaik sebab communication adalah salah satu skills yang perlu ada yeee….bai bai



No comments:

Post a Comment

Popular Posts